Designyhteistyö: Hemtex + Plingsulli

Lanseeraus 27. heinäkuuta

Plingsulli kertoo Hemtexille suunnittelemistaan kuoseista


Kuvittaja ja muotoilija Ulrika Gustafsson noutaa kuviot kuoseihinsa usein pohjoismaisesta luonnosta. Hänen käsissään ne muuttuvat maagiseksi maailmaksi, jossa elelee fantasiamaailman olioita.


Yksi kuvioista muistuttaa pihlajan tuuheaa lehvästöä, jonka oksista riippuu pihlajanmarjaterttuja ja omenoita. Toisessa valkovuokot ja leskenlehdet luikertelevat pähkinäpuun pitkien norkkojen seassa.

Muotoilija Ulrika Gustafsson on tuonut kuviot uusiin kuoseihinsa Pomum ja Florentine pohjoismaisesta luonnosta. Hänen käsissään ne muuttuvat luonnonmukaisista kuvituksista leikkisiksi fantasiamaailman tarinoiksi.

Idea Florentine-kuosiin syntyi, kun Ulrika piirsi löytämäänsä pähkinäpuun norkkoa. – Kuoseissani haluan pois kaikesta totuudenmukaisesta. Pidän yksityiskohtien vääristämisestä ja mittasuhteiden kanssa leikittelemisestä, kuten tein Florentine-kuosin suurien ja runsaiden kukkien kanssa.

Ulrika Gustafsson työskentelee kuvittajana ja kuosimuotoilijana ja pyörittää omaa yritystään Plingsulli Göteborgissa. Hänen kynästään löytävät fantasiaoliot ja -maisemat muotonsa: ilmaisuvoimaisia eläimiä, jotka ajelevat potkulaudalla ja kävelevät kaupungissa tai menevät metsäån juhliin, joissa on karuselli. Se on taianomainen maailma, jossa viettää mielellään hieman aikaa ympärilleen katsellen ja fantasiaolioita ihastellen.

Lapsuus pienellä paikkakunnalla Smoolannissa, jossa metsä alkoi talon nurkalta, saattoi olla innoituksena luonnollisia aiheita kohtaan. Ulrika on piirtänyt niin pitkään kuin muistaa ja tahtoi jo lapsena taiteilijaksi.

– Pienenä halusin piirtää kaiken mahdollisimman aidon näköiseksi. Nykyään en enää tahdo kuvien näyttävän todellisuuden kaltaisilta. Toisinaan alan piirtää jotain, mutta sitten kyllästyn ja luovun siitä kokonaan. Tärkeintä on, että tunne on oikea ja värit tuntuvat hyviltä. En ajattele liian paljon, minä vain teen, hän kertoo.

Lukion jälkeen hän opiskeli useassa korkeakoulussa, muun muassa Kapellagårdenissa Öölannissa. Siellä hän tutustui kuosien suunnitteluun. Myöhemmin hän opiskeli tekstiilitaidetta HDK:ssa, Design ja taidekäsityö-korkeakoulussa Göteborgissa. Opintojen loppuvaiheessa hän käynnisti Plingsullin. Melko pian hän oli saanut myydyksi joitakin kuosejaan Ferm Livingille ja eräälle eteläkorealaiselle lastenvaatemerkille.

Kaikissa Ulrikan kuoseissa ja piirroksissa on käsintehdyn tunnelmaa. Suurille pinnoille, kuten vuodevaatteisiin, tapetteihin tai metrikankaisiin, tarkoitetut kuosit on rakennettu niin kutsutuista raporteista, osioista, joita toistetaan useita kertoja ilman että rajat tulevat selkeästi näkyviin. Ulrika piirtää kuosinsa ja kuosiraportit täysin valmiiksi käsin ennen kuin hän värittää ne tietokoneella.

– Pidän siitä, että kynän jälki ja käsin piirtäminen näkyy. Jälki ei saa olla liian täydellistä, hän sanoo.

Hän tekee mielellään toistoja kuoseissaan. Elementit toistuvat usein hieman eri tavoin, kuten Pomum-kuosin roikkuvat omenat. Samoin on hänen työvälineidensä kanssa.

– Käytän aina samanlaista paperia ja samanlaisia kyniä. Olen sillä tavalla tavoilleni uskollinen, väittää Ulrika. Hänen tavassaan puhua työstään on jotenkin vapauttavan innotonta ja sallivaa. Hän tietää millaista ilmaisua tavoittelee ja antaa tunteiden viedä löydettyään oikean tavan. On selvää, ettei hän anna kenenkään muun asettaa kehyksiä työlleen. Jos hän tahtoo spontaanin ja ei aivan täydellisen ilmaisun, hän jättää siihen epätäydellisyyksiä. Jos hänestä tuntuu hyvältä toistaa jotain yksityiskohtaa monta kertaa, hän tekee niin.

– Tärkeää on seurata omaa sydäntään. Tahdon olla vapaa ja tehdä asioita omalla tavallani. Ihminen luo oman maailmansa sinne minne voi.