Oletko aamu-uninen? Herää virkeänä vinkkiemme avulla!

Näin selätät aamu-unisuuden

Jos olet aamuisin väsynyt ja sängystä on vaikea päästä yl��s, pidä huoli siitä, että menet iltaisin ajoissa nukkumaan. Sen olet tietysti kuullut jo moneen kertaan, joten se ei varmaankaan ollut uusi vinkki. Ja jos olet iltaihminen, on se helpommin sanottu kuin tehty.

Pidä kiinni säännöllisistä nukkuma-ajoista

Rutiinit saavat kehomme voivaan paremmin, sanotaan. Yritä siis mennä nukkumaan aina samaan aikaan. Kun nukahdat ja heräät aina samaan aikaan, myös viikonloppuisin, heräät virkeänä ja levänneenä.



Nuku viileässä ja pimeässä

Varmista, että makuuhuoneessa on sopivan viileää ja pimeää. Sängyn tulisi olla sopivan pehmeä ja peiton sopivan lämmin. Silloin nukut kaikista parhaiten, etkä herää keskellä yötä.



Luovu iltaherkuista

Jos syöt iltaisin makeisia, tulee sinusta virkeämpi ja nukahtaminen vaikeutuu. Vältä herkkuja iltaisin, ja nukahdat helpommin ja nukut hyvin koko yön.



Vähennä kierroksia illansuussa

  • - Treenaa aikaisemmin päivällä
  • - Älä juo kofeiinia iltaisin
  • - Älä syö myöhäisiä illallisia
  • - Tee työt päivällä, ei myöhään illalla
  • - Älä katso tv:tä makuuhuoneessa


Nukahtamisongelmia?
Lue kahdeksan vinkkiä uniongelmien välttämiseen täältä >>

Vanhan kansan vinkki: lämmintä maitoa ja hunajaa

Vanha vinkki auttaa nukahtamaan, riippumatta siitä, onko nukahtaminen iltaisin vaikeaa vai heräätkö keskellä yötä. Lämmitä kupillinen maitoa ja lisää siihen lusikallinen hunajaa. Ehdit juuri ja juuri sanoa hyvät yöt, ennen kuin nukahdat!


Vie herätyskello hieman kauemmas

Kun laitat herätyksen valmiiksi, varmista, ettei herätyskello ole ihan välittömässä läheisyydessäsi. Kun se soi, on sinun pakko nousta sängystä sammuttamaan se.


Anna auringonsäteiden herättää sinut

Älä peitä ikkunaa verhoilla, vaan anna auringonsäteiden paistaa makuuhuoneeseen aamuisin. On olemassa myös herätyskelloja, jotka valaisevat makuuhuoneen aamunkoitteessa luoden saman ihanan fiiliksen.

Nouse ylös kellon soidessa

Torkkutoiminto on helppo mieltää käteväksi keksinnöksi, mutta todellisuudessa se tekee ylös nousemisesta vaikeampaa. Vältä torkuttamista ja nouse heti ylös.


Valot ja tv päälle

Valoon ja ääniin on helpompi herätä. Laita valot päälle ja kuuntele hieman hyvää musiikkia hampaat pestessäsi. Se piristää aamujasi!


Energiaa treenaamisesta

Jos treenaaminen on juttusi, aloita päiväsi kuntosalilla tai lenkkipolulla. Saat energiaa koko päivälle.

Valmista oikein hyvä aamiainen

On helpompi herätä, kun on jotain, mitä odottaa. Ihana aamupala saa sinut nousemaan ylös.

Testaa sovelluksia

Nykyään on saatavilla useita erilaisia sovelluksia, jotka seuraavat untasi ja herättävät sinut oikealla hetkellä. Et herää syvän unen aikaan, vaan silloin, kun unesi on kevyempää. Sen vuoksi heräät pirteämpänä.

Näillä paremman unen vinkeillä toivotamme sinulle oikein hyvää yötä! Toivottavasti heräät levänneenä ja pirteänä erityisen hyvään aamuun!