Unelmaunet vai tyynysota

Vietämme todella monta tuntia niiden kanssa. Melkein puolet elämästämme. Kuolaamme niiden päälle, möyhimme niitä, halaamme ja kaipaamme niitä, nautimme ja vaihdamme ne uusiin...


Puhumme tyynyistä. Ja hieman peitoista. Oikea tyynymalli, sovitettuna patjasi kovuuteen, auttavat asettamaan niskan ja selän neutraaliin asentoon ja koko keho rentoutuu. Heräät ihanan levänneenä. Vääränlainen tyyny saattaa aiheuttaa lihasjännityksiä ja univaikeuksia ja yhdessä vääränlaisen peiton kanssa tekevät olosta nuhjuisen. Et tunne oloasi hyväksi kellon herättäessä.



Oikeanlaisen tyynyn valitseminen

Tyynyllä ja peitolla on siis merkitystä siinä millaiseksi päiväsi muodostuu. Ja miten hyvin oikeastaan nukut. Kääntyiletkö ja kiemurteletko nukkuessasi, makaatko kyljelläsi, selälläsi vai vatsallasi? Vastaus kertoo minkälainen tyyny sinulle sopii. Ajan kuluessa kehomme ja tarpeemme vaihtelee, tai saatat vaihtaa sänkyä. Silloin saatat tarvita uudenlaisen tyynyn. Yleisesti ottaen siinä täytyy olla kunnon perusmuoto, joka säilyttää tukensa painumatta kasaan nukkuessasi.



Pidä pölypunkit poissa

Riippumatta siitä millainen tyyny ja peitto sinulla on, tärkeintä on pitää ne puhtaana. Tyynynsuojus tyynyliinan alla on helppo irrottaa pesuun. Pölypunkkien ja bakteerien pitämiseksi poissa tyyny tulee pestä vähintään kahdesti vuodessa 60 asteessa. Kahden vuoden käytön jälkeen tyynyn painosta peräti kymmenen prosenttia saattaa olla pölypunkkeja ja niiden ulostetta. Epämiellyttävä ajatus. Peiton hoito-ohjeeksi annetaan, että pussilakanan tulisi imeä kosteutta ja hikeä, jottei varsinaista peittoa tarvitsisi pestä niin usein. Pesu kerran vuodessa riittää, jos tuuletat peittoasi usein. Tamppaamisen sijaan kannattaa ravistella ja tuulettaa, niin kuidut tai höyhenet eivät vaurioidu.



Uni tekee hyvää sinulle

Unentarpeemme on hyvin yksilöllinen ja vaihtelee riippuen siitä paljonko ajattelemme tai liikumme päivän aikana. Keskimäärin nukumme seitsemän tuntia. Kuriositeettinä voimme kertoa, että se on huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi lähin sukulaisemme simpanssi. Se nukkuu 12 tuntia vuorokaudessa. Ja kevyemmin kuin me. Todennäköisesti siksi, että sen täytyy olla valmis pakenemaan ja varoa putoamasta puusta. Ylimääräisistä valveillaolotunneista olemme saaneet tutkijoiden mukaan edun, joka on auttanut meitä kehittämään aivojamme ja tarvikkeita. Kuten tyynyjä...