Designyhteistyö Hemtex + House of Rym Designer Masayoshi Oya
Siniset maneetit kimaltelevat auringossa juuri vedenpinnan alla Hemtexin uudessa designyhteistyössä

Masayoshi Oya
kertoo uudesta
kuosistaan Manet
Siniset maneetit kimaltelevat auringossa juuri vedenpinnan alla. Tai ehkä ruiskukka, jonka kukinnossa on pieni häivähdys aamukastetta? Muotoilija ja taiteilija Masayoshi Oyan uusi kuosi Manet kuljettaa ajatukset kesäpäivään rannalla.
– Se on abstrakti kuvio. Pidän ajatuksesta, että katsoja voi käyttää mielikuvitustaan ja tehdä omat tulkintansa. Innostus
muotoihin ja väreihin tulee merestä Ruotsissa.
Saadakseen värit kellumaan yhdessä, mutta säilyttääkseen selkeät reunaviivat, on Masayoshi sekoittanut värit valkoisella
muovilevyllä paperin sijaan. Ilmaisutavan voi tunnistaa hänen kupariesineistään ja keraamisista vadeistaan.
Masayoshi Oya kävi yhden keramiikkakurssin peruskoulussa, mutta vasta 26 vuotiaana här alkoi kouluttautua keraamikoksi.
– Olen aina uneksinut tekeväni työtä luovassa ammatissa, mutta otti oman aikansa uskaltaa tehdä aloite. Ennen sitä opiskelin
maantiedettä yliopistossa ja työskentelin henkilökohtaisena avustajana.
Keramiikkaopintojen jälkeen Setossa Aichissa hän tuli Ruotsiin ja opiskeli Capellagårdenissa. Vuonna 2011 hän suoritti
mestarintyönsä HDK:ssa Göteborgissa ja vuotta myöhemmin hän perusti Studio Oyaman. Masayoshi on mukana myös designstudio
YOIN:ssa, joka on mm. ollut näytteilleasettajana huonekalumessuilla Tukholmassa.
Työhuone hänellä on yhteiskäytössä olevalla pajalla osoitteessa Sockerbruket 33 Göteborgissa, yhdessä kahdentoista muun
muotoilijan ja taiteilijan kanssa.
Japanilaista ja ruotsalaista perinnettä
Masayoshin töiden juuret ovat sekä japanilaisessa että ruotsalaisessa perinteessä. Käyttötavarat hän dreijaa muodoiltaan
yksinkertaisiksi ja harmoonisiksi, ja jotka sitten toimivat kankaana leikkisille ja hienostuneille maalauksille ja
lasituksille. Tehokas tasapaino muodon ja koristeellisuuden välillä, yksinkertaisuus ja rikkaus, on ominaista myös
perinteiselle japanilaiselle keramiikalle.
– Sain japanilaiseen kulttuuriin uutta perspektiiviä, kun tulin Ruotsiin. Ennen se ei tuntunut minusta erityisen
mielenkiintoiselta, mutta täältä käsin huomasin siihen liittyvän paljon jännittävää löydettävää. Identiteettini taiteilijana
on sekä japanilainen että ruotsalainen Ammennan paljon inspiraatiota japanilaisesta kulttuurista, taiteesta ja taidekäsityöstä,
mutta sekoitus japanilaisesta ja ruotsalaisesta, se mitä olen nähnyt, tehnyt ja kokenut, joka inspiroi minua tänä päivänä eniten,
sanoo hän.
Kuosin suunnittelussa Masayoshi on löytänyt ilmaisulleen suoremman välineen. Useamman värin käyttö onnistuu helpommin, eikä
tarvitse miettiä miten savi käyttäytyy tai mitä polton aikana tapahtuu.
– Tulen aina työstämään keramiikkaa. Rakastan käsillä työskentelyä, sitä tahdon jatkaa koko lopun ikäni. Mutta kuosit ovat
myös jännittäviä. Hän on myös avoin monille luoville ratkaisuille tulevaisuudessa. Käynnissä on mm. keskusteluja tulevista
tekstiileihin ja paperiin liittyvistä designyhteistöistä japanilaisen tekstiilitaiteilijan kanssa.
– En tahdo asettaa rajoja työlleni, vaan tahdon haastaa itseni useilla luovuuden aloilla.
