Designyhteistyö Hemtex + House of Rym Designer Masayoshi Oya

Siniset maneetit kimaltelevat auringossa juuri vedenpinnan alla Hemtexin uudessa designyhteistyössä

Masayoshi Oya
kertoo uudesta
kuosistaan Manet


Siniset maneetit kimaltelevat auringossa juuri vedenpinnan alla. Tai ehkä ruiskukka, jonka kukinnossa on pieni häivähdys aamukastetta? Muotoilija ja taiteilija Masayoshi Oyan uusi kuosi Manet kuljettaa ajatukset kesäpäivään rannalla.


– Se on abstrakti kuvio. Pidän ajatuksesta, että katsoja voi käyttää mielikuvitustaan ja tehdä omat tulkintansa. Innostus muotoihin ja väreihin tulee merestä Ruotsissa. Saadakseen värit kellumaan yhdessä, mutta säilyttääkseen selkeät reunaviivat, on Masayoshi sekoittanut värit valkoisella muovilevyllä paperin sijaan. Ilmaisutavan voi tunnistaa hänen kupariesineistään ja keraamisista vadeistaan.

Masayoshi Oya kävi yhden keramiikkakurssin peruskoulussa, mutta vasta 26 vuotiaana här alkoi kouluttautua keraamikoksi.
– Olen aina uneksinut tekeväni työtä luovassa ammatissa, mutta otti oman aikansa uskaltaa tehdä aloite. Ennen sitä opiskelin maantiedettä yliopistossa ja työskentelin henkilökohtaisena avustajana.

Keramiikkaopintojen jälkeen Setossa Aichissa hän tuli Ruotsiin ja opiskeli Capellagårdenissa. Vuonna 2011 hän suoritti mestarintyönsä HDK:ssa Göteborgissa ja vuotta myöhemmin hän perusti Studio Oyaman. Masayoshi on mukana myös designstudio YOIN:ssa, joka on mm. ollut näytteilleasettajana huonekalumessuilla Tukholmassa. Työhuone hänellä on yhteiskäytössä olevalla pajalla osoitteessa Sockerbruket 33 Göteborgissa, yhdessä kahdentoista muun muotoilijan ja taiteilijan kanssa.

Japanilaista ja ruotsalaista perinnettä

Masayoshin töiden juuret ovat sekä japanilaisessa että ruotsalaisessa perinteessä. Käyttötavarat hän dreijaa muodoiltaan yksinkertaisiksi ja harmoonisiksi, ja jotka sitten toimivat kankaana leikkisille ja hienostuneille maalauksille ja lasituksille. Tehokas tasapaino muodon ja koristeellisuuden välillä, yksinkertaisuus ja rikkaus, on ominaista myös perinteiselle japanilaiselle keramiikalle.
– Sain japanilaiseen kulttuuriin uutta perspektiiviä, kun tulin Ruotsiin. Ennen se ei tuntunut minusta erityisen mielenkiintoiselta, mutta täältä käsin huomasin siihen liittyvän paljon jännittävää löydettävää. Identiteettini taiteilijana on sekä japanilainen että ruotsalainen Ammennan paljon inspiraatiota japanilaisesta kulttuurista, taiteesta ja taidekäsityöstä, mutta sekoitus japanilaisesta ja ruotsalaisesta, se mitä olen nähnyt, tehnyt ja kokenut, joka inspiroi minua tänä päivänä eniten, sanoo hän.

Kuosin suunnittelussa Masayoshi on löytänyt ilmaisulleen suoremman välineen. Useamman värin käyttö onnistuu helpommin, eikä tarvitse miettiä miten savi käyttäytyy tai mitä polton aikana tapahtuu.
– Tulen aina työstämään keramiikkaa. Rakastan käsillä työskentelyä, sitä tahdon jatkaa koko lopun ikäni. Mutta kuosit ovat myös jännittäviä. Hän on myös avoin monille luoville ratkaisuille tulevaisuudessa. Käynnissä on mm. keskusteluja tulevista tekstiileihin ja paperiin liittyvistä designyhteistöistä japanilaisen tekstiilitaiteilijan kanssa.
– En tahdo asettaa rajoja työlleni, vaan tahdon haastaa itseni useilla luovuuden aloilla.